Köpvillkor

SHAPING NEW TOMORROW
Snt ApS
CVR-nr/VAT: 36732261
Østre Havnegade 12, 1 th. 
9000 Aalborg
Danmark
info@shapingnewtomorrow.se
010 888 66 01

1. Betalning

SHAPING NEW TOMORROW tar emot betalning med alla VISA-kort, alla MasterCard betalningskort, Klarna samt Swish. Beloppet dras tidigast från ditt konto när varan skickas från oss.

Alla belopp är i svenska kronor och är inklusive moms.

SHAPING NEW TOMORROW använder en godkänd betalningsserver som krypterar all din betalningsinformation med SSL (Secure Socket Layer protocol). Det betyder att din information inte kan avlyssnas. Vår betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS. 

Vi ingår inte köpeavtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

1.1 Klarna 

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 30 dagar: Betalningstid är 30 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 30 dagar hittar du här
  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår Integritets- och cookiepolicy här.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

1.2 Villkor för Klarna som betalningsmetod

Notera att Klarna inte godkänner ”annan leveransadress” på beställningar utan det går endast att leverera till köparens folkbokföringsadress.

Klarna erbjuder ett Köparskydd, vilket bland annat innebär att du som konsument inte behöver betala för dina beställda varor förrän du har mottagit dem, samt att Klarna assisterar dig med problem som relaterar till ditt köp.

1.2.1 Kostnader och avgifter

Klarna tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer en påminnelseavgift om 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

1.2.2 Kreditprövning och personuppgiftsbehandling

När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-post. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra åtaganden enligt detta avtal och för de övriga syften som redovisas i vår Dataskyddsinformation. Dataskyddsinformationen hittar du här, och genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation. Klarna behandlar dina personuppgifter bland annat för att utföra identifikation, kundanalys, kreditprövning, marknadsföring och affärsutveckling. De kan också komma att överföra dina personuppgifter till utvalda partners (såsom kreditvärderingsinstitut), som kan vara etablerade i en stat utanför EU/EES. Du hittar mer information om denna delning av personuppgifter, dina rättigheter i förhållande till dessa, hur du kan kontakta Klarna med frågor, eller vända dig till myndighet med klagomål, Dataskyddsinformationen.

1.3 Swish

Genomför ditt köp med betalning genom Swish. Vid val av betalsätt Swish måste du öppna Swish-appen på din mobila enhet. Kontrollera att de förifyllda uppgifterna är korrekta. Följ därefter instruktionerna för att genomföra köpet. När betalningen är godkänd kommer du automatiskt att skickas till sidan för orderbekräftelse. 

Notera att du även måste ha ett giltigt Bank-id installerat för att kunna genomföra ett köp genom Swish.

Vid eventuell retur återbetalas pengarna till ditt bankkonto.

 

2. Frakt och leverans

2.1 Leveranskostnader

Hos SHAPING NEW TOMORROW erbjuder vi standardleverans.

Vi erbjuder alltid fri frakt på alla beställningar till dessa länder:

  • Sverige
  • Danmark
  • Andorra
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Estland
  • Finland
  • Frankrike
  • Grekland
  • Irland
  • Italien
  • Kroatien
  • Lettland
  • Liechtenstein
  • Litauen
  • Luxemburg
  • Malta
  • Monaco
  • Nederländerna
  • Österrike
  • Polen
  • Portugal
  • Rumänien
  • San Marino
  • Slovakien
  • Slovenien
  • Spanien
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Ungern
  • USA

    2.2 Leveranstid

    SHAPING NEW TOMORROW's försändelser skickas samma dag (förutsatt att beställningen har lagts innan klockan 14.00 en vardag).

    Beställningar levereras i normala fall inom 2-4 vardagar.

    Vänligen notera att vissa produkter eventuellt kan ha andra leveranstider.

    2.3 Leveransmetod

    Inom Sverige sänder vi din beställning med Postnord som levererar till det ombud som ligger närmast den leveransadress som du har angivit vid beställningstillfället.

    Du kommer att motta ett spårningsnummer som du kan följa din beställning med samt information kring vilket ombud som ditt paket kommer levereras till från Postnord.

    Information om att leveransen har skickats aviseras till den e-postadress som du har angivit vid beställning. När paketet finns att hämta hos ombud aviseras till den e-postadress som du har angivit vid beställning.

    Vid uthämtning av paket ska giltig legitimation uppvisas.

    Liggetiden är 14 dagar från aviseringstillfället. Ej uthämtad beställning returneras per automatik till vårt lager och en återbetalning görs till det i beställningen valda betalsättet.

    Om SHAPING NEW TOMORROW förväntar att beställningen inte kan levereras inom avtalad tid kommer detta att meddelas till dig via den e-postadress som du har angivit vid beställning. Här upplyser vi information kring anledningen till förseningen samt en ny leveranstidpunkt. Om detta skulle inträffa har du naturligtvis rätt att häva ditt köp utan extra kostnad. 

    2.4 Leveranspartners

    Vi samarbetar med följande leveranspartners:

    • DHL
    • DHL Express
    • Post NL
    • Postnord
    • Bpost
    • Austria Post
    • Colisimo

      2.5 Fraktskador

      Vid eventuella fraktskador ber vi dig att ta kontakt med vår kundservice på e-postadress: info@shapingnewtomorrow.se med detsamma. Det är viktigt att fraktskador anmäls inom 3 dagar från mottagandet, dvs. uppackning av varor måste ske omgående för att kontrollera dess skick.

      Om varorna har tagit skada vid frakten ber vi tog ta bilder och beskriva skadorna, så att vi kan reklamera varorna och ersätta dig.

      3. Reklamationsrätt

      Konsumentköplagen gäller för varuköp.

      När du handlar hos oss som konsument har du reklamationsrätt i tre år. Om din reklamation är berättigad betyder det att du antingen kan få varan reparerad eller utbytt.

      Du kan också få pengarna tillbaka eller avdrag på priset, allt beroende av den konkreta situationen.

      Du måste reklamera inom "skälig tid" efter att du har upptäckt felet. En reklamation som görs inom två månader efter att felet har upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid.

      En reklamationsförfrågan görs genom att skicka ett mejl till oss på info@shapingnewtomorrow.se där du anger ordernummer, beskriver problemet/felet samt bifogar ett par bilder som visar problemet/felet.

      Om reklamationen är berättigad kommer du tillsammans med vår kundservice fram till vilken lösning som passar den konkreta situationen, dvs. om det är fråga om en reparation, en ny vara eller en återbetalning.

      Vid reklamation rekommenderar vi att du skickar tillbaka varan/varorna via vår returportal, liksom vid retur, eftersom det förenklar vår återbetalning av frakten. Varan ska alltid skickas tillbaka i lämplig förpackning.

      Vid godkänd reklamation återbetalas du till samma betalsätt som användes vid köpet. Om extra kostnader tillkommit i samband med godkänd reklamation, så som fraktavgift, återbetalas även detta mot kvitto. Vid en godkänd reklamation står vi alltså för alla kostnader inklusive frakt.

      Observera: Vi löser inte ut produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav.

      En eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

      ARN: https://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden Box 174
      101 23 Stockholm

      EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

      4. Byta en vara

      Om du önskar att byta en eller flera varor i din beställning ber vi dig om att returnera varorna som du inte önskar längre och göra ett nytt köp. 

      Läs om hur du gör en retur i avsnittet nedanför.

      5. Returnera en vara

      1. Se till att packa ner varan säkert. Vik ihop varan såsom den var hopvikt när du mottog den. Observera att vi förbehåller oss rätten att återbetala ett mindre belopp än det faktiska köpbeloppet (motsvarande försämring i varans skick) om ovanstående inte följs.

      2. Använd dig av vår returportal, och välj vilka produkter som ska returneras. Här beställer du också en returetikett. Skriv ut etiketten och placera den på paketets största yta. Vänligen notera att din etikett är unik och endast kan användas en gång. Kontakta oss vid eventuella frågor.

      3. Lämna in paketet på närmaste utlämningsställe.

      Notera att du har ansvaret för att din returförsändelse packas på lämpligt sätt samt att den lämnas in korrekt på ett utlämningsställe. Dessutom ska du kunna visa dokumentation för avlämning i form av kvitto och spårningsnummer. Om du skickar retur på annat sätt är du själv ansvarig för att varan kommer till oss och att du har bevis på att varan är skickad.

      Vid retur sker alltid återbetalningen till samma betalsätt som använts vid beställningstillfället. Om du ångrat ditt köp innan fakturans förfallodatum kommer istället en justering av din faktura att göras. Vid en delkreditering skickas det en ny faktura till dig. Se mer information kring fakturafrågor hos Klarna.se.

      Du har som konsument har rätt till en återbetalning inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit i retur till oss alternativt att du lämnar ett bevis på att varan har sänts i retur till oss.

      Returadress:
      Shaping New Tomorrow C/O Bleckmann
      Industrieweg 38c
      BE2280 Grobbendonk
      Belgium

      6. Ångerrätt

      Vi tillämpar 14 dagars lagstadgad ångerrätt. Önskar du att ångra en vara behöver du kontakta oss inom 14 dagar från uthämtningsdatum.

      När du meddelat oss att du önskar nyttja ångerrätten har du 14 dagar på dig att returnera varan.

      Om du har beställt flera olika varor i en order, men de levereras enskilt, börjar fristen löpa från den dag du mottar den sista varan. Fristen innebär att du inom 14 dagar efter mottagandet har rätt att ge oss besked om att du vill ångra ditt köp.

      Du har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit i retur till oss alternativt att du lämnar ett bevis på att varan har sänts i retur till oss.

      Meddelandet ska lämnas via vår Returportal ReBOUND som du hittar här: https://shapingnewtomorrow.se/pages/returns

      För att tillämpa ångerrätten får du gärna fylla i vår ångerblankett eller Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här.

      Som konsument har du rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar. Samtidigt är du ansvarig för en eventuell värdeminskning av varan om den har hanterats utöver vad som krävs för att kunna fastställa varans typ, egenskaper och funktion.

      Du har som konsument har rätt till en återbetalning inom 14 dagar från det att vi mottagit meddelandet om ångerrätten eller öppet köp är tillämpbar på varan.

      7. Ångra en del av köpet

      Om du har köpt flera varor hos oss, har du möjlighet att skicka en eller flera varor i retur, även om de ingår i samma order.

      8. Öppet köp

      Vi vill att du ska känna dig trygg med att handla hos oss. Därför har utöver 14 dagars ångerrätt som är lagstadgad även öppet köp i 100 dagar som en extra hjälp och trygghet till dig om du skulle ångra dig. 

      8.1 Så nyttjar du din rätt till öppet köp

      Om du önskar att nyttja dina 100 dagars öppet köp och returnera en vara ber vi dig om att göra en retur via vår returportal ReBOUND som du hittar här.

      I vår returportal ber vi dig skriva in ordernummer tillsammans med den e-postadress/telefonnummer som du angav vid beställningen, för att få fram din beställning och säkra att du är inom 100 dagars fristen. Om du har överskridit fristen kommer du inte att kunna komma fortsätta med din retur i vår returportal. Om du är inom fristen ber vi dig att fylla i information kring din retur och till sist kommer du att få en gratis returlabel från oss.

      Vi står alltså för kostnaden för din retur vid nyttjande av dina 100 dagars öppet köp.

      8.2 Återbetalning vid nyttjande av öppet köp

      Du har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit i retur till oss alternativt att du lämnar ett bevis på att varan har sänts i retur till oss.

      Vi återbetalar pengarna med samma betalningsmedel som du använde dig av vid köpet, förutsatt att inget annat är avtalat.

      8.3 Villkor vid öppet köp

      Dina 100 dagars öppet köp börjar löpa från den dag du mottar din beställning.

      Om du av någon anledning inte är nöjd med ditt köp, har du 100 dagar på dig att skicka tillbaka oanvända varor för återbetalning. Du kan självklart prova produkterna, men vänligen observera att vi endast kan ta emot returnerade produkter om de är oanvända, otvättade och kompletta med alla etiketter och taggar.

      Vi kan inte acceptera returer av produkter som:

      - Luktar av parfym eller andra starka dofter
      - Har blivit utsatta för rök
      - Har tvättats eller utsatts för kemikalier
      - Inte har förpackats på ett ordentligt sätt
      - Har spår av hår från pälsdjur

      Vi rekommenderar att du inte provar dina produkter när du bär parfym eller deodorant för att undvika att du lämnar dofter eller märken på produkterna.

      Av hälso- och hygienskäl kan vi endast godkänna byte eller retur av boxershorts eller ansiktsmasker om produkterna skickas tillbaka i originalförpackning och i oanvänt skick.

      Produkter kommer att avvisas om de inte överensstämmer med våra ovanstående villkor.

      9. Varans skick vid retur

      Du ansvarar endast för värdeminskning som beror på annan hantering än vad som är nödvändig för att fastställa egenskaper och funktion. Med andra ord - du kan prova varan på samma sätt som du skulle göra i en fysisk butik.

      Om varan har hanterats utöver vad som beskrivs ovan betraktar vi den som använd, vilket innebär att du vid ångrande av köpet får endast en del eller inget av köpbeloppet tillbaka. Avdragets storlek bestäms utifrån varans återstående försäljningsvärde.

      För att få hela beloppet i retur gäller samma regler som vid köp i en fysisk butik. 

      Du kan självklart prova produkterna, men vänligen observera att vi endast kan ta emot returnerade produkter om de är oanvända, otvättade och kompletta med alla etiketter och taggar.

      Vi kan inte acceptera returer av produkter som:

      - Luktar av parfym eller andra starka dofter
      - Har blivit utsatta för rök
      - Har tvättats eller utsatts för kemikalier
      - Inte har förpackats på ett ordentligt sätt
      - Har spår av hår från pälsdjur

      Vi rekommenderar att du returnerar varan i originalemballaget (återförslutningsbar påse).

      Om din(a) produkt(er) har ett speciellt emballage och det saknas vid retur kan det medföra en värdeminskning.

      10. Återbetalning

      Om du ångrar ditt köp får du dina pengar tillbaka. Om värdeminskning har skett drar vi av det belopp du ansvarar för.

      Vi återbetalar alla betalningar från dig, inklusive leveranskostnader (dock inte extra leveranskostnader i de fall du har valt ett annat alternativ än det billigaste alternativet som vi erbjuder) senast 14 dagar från den dag vi tar emot ditt besked om att du vill ångra ditt köpeavtal.

      Vi återbetalar pengarna med samma betalningsmedel som du använde dig av vid köpet, förutsatt att inget annat är avtalat.

      Du har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet om att du önskar att ångra ditt köp. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit i retur till oss alternativt att du lämnar ett bevis på att varan har sänts i retur till oss.

      Vi löser inte ut produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav.

      11. Rätt att klaga

      Har du klagomål på en produkt du har köpt i vår webbshop, kan du skicka ett klagomål till: info@shapingnewtomorrow.se.

      Om vi inte lyckas finna en lösning, kan du gå vidare med ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

      ARN: https://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden Box 174
      101 23 Stockholm

      EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

      12. Rabattkoder

      Observera att rabattkoder inte kan användas vid köp av presentkort. Mottagna rabattkoder kan inte kombineras med andra koder eller rabatter om inte annat anges.

      13. Integritets- och cookiepolicy

      Genom att använda webbplatsen shapingnewtomorrow.se accepterar du att vi behandlar dina personuppgifter enligt vår Integritets- och cookiepolicy, som du hittar här. Vi är medvetna om behovet av adekvat skydd för och försvarlig behandling av din personliga information.

      14. Personuppgifter

      Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en person, inklusive, men inte begränsat till, för- och efternamn, ålder, kön, privat adress eller annan fysisk adress, e-postadresser eller andra kontaktupplysningar, oavsett om de handlar om det privata boendet eller arbetsplatsen.

      Vilka personuppgifter samlar vi in och behandlar? Som huvudregel har du full tillgång till webbplatsen utan att behöva berätta för oss vem du är eller ge personliga uppgifter om dig själv. SHAPING NEW TOMORROW behöver dock vissa personuppgifter för att kunna sälja till dig samt leverera nyheter och andra tjänster. Företaget samlar endast in de personuppgifter som är nödvändiga för dessa syften.

      Vi behöver följande uppgifter när du handlar hos oss: Namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

      Företaget samlar inte in personligt identifierbar information om dig från tredje man och sparar inte information om betalningsmedel, såsom exempelvis kortnummer på betalningskort, bankkontonummer eller liknande.

      15. Vem vidarebefordrar vi personuppgifter till?

      Personuppgifter som lämnats till Snt ApS vidarebefordras enbart till:
      • verksamhetens interna avdelningar
      • noga utvalda och betrodda tredje män som kan använda dina personuppgifter med syfte att leverera varor eller tjänster som du har beställt
      • affärspartners i syfte att registrera och underhålla ditt användarkonto.

      För att kunna vidareutveckla och förbättra shapingnewtomorrow.se inhämtar vi statistik om hur du använder webbplatsen.

      Personuppgifterna registreras hos Snt ApS och sparas i fem år. Därefter raderas uppgifterna.

      Vi samarbetar endast med tredje man i EU eller i länder som kan ge dina uppgifter tillräckligt skydd.

      Som registrerad hos Snt ApS har du alltid rätt att invända mot registrering och behandling. Du har också rätt att få information om vilka upplysningar som finns registrerade om dig. Dessa rättigheter följer av Dataskyddsförordningen (EU) och nationella lagar. Förfrågningar i detta avseende ska skickas till:  info@shapingnewtomorrow.se.

      16. Cookies

      Webbplatsen använder ”cookies”. Det är textfiler som sparas på din dator, mobil eller motsvarande med syftet att identifiera den, komma ihåg inställningar, samla in statistik och målinriktade annonser. Cookies kan inte innehålla skadlig kod som exempelvis virus.


      Köpvillkoren uppdaterades senast 10-11-2020.